27 may 2021-ci il
Rauf Bəhmənlinin “Azərbaycan gəlin havalari” toplusu işiq üzü gördü
Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının “Şifahi ənənəli Azərbaycan musiqisi və onun yeni istiqamətlərinin tədqiqi; Orqanaloqiya və akustika” laboratoriyasının böyük elmi işçisi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Rauf Bəhmənlinin yeni “Azərbaycan gəlin havaları” adlı toplusu işıq üzü gördü.
Azərbaycan rəqs janrının əsas qollarından birini “mərasim rəqsləri” təşkil edir. Təsnifatın bu qrupuna xalqın kütləvi şəkildə keçirdiyi bayramlar, el şənlikləri, müxtəlif meydan tamaşaları və əyləncəli tamaşalar daxildir. Qədim mərasimlərimizdən biri də − toydur. Azərbaycan toy adətləri çox zəngin və sistemli şəkildə həyata keçirilən çeşidli mərasimlərdən (qız bəyənmə, elçilik, nişan, paltarbiçdi, xınayaxdı, qız toyu, gəlin aparma və s.) ibarətdir.Əsrlər boyu bu mərasimlərlə bağlı xalq tərəfindən günümüzə kimi çox sayda oyun havaları yaradılmışdır. Onlardan biri də toy mərasimlərinin tacı sayılan, xüsusilə gəlin köçürməyə həsr olunmuş “Gəlin havası” rəqsidir.
Bu gün “Vağzalı” rəqs melodiyası ilə əvəz olunmuş qədim “Gəlin havası”nın dövrümüzədək gəlib çatması, tarix boyu bütün çətinlikləri, maneələri dəf edərək xalqın hafizəsində yaşaması onun adət-ənənəmizdə, milli musiqimizdə nə qədər əhəmiyyətli melodiya olduğundan xəbər verir.
Təqdim edilən toplunun ərsəyə gəlməsi haqqında bildirməliyik ki, 1983-cü ildən başlayaraq xalq rəqslərimizin toplanması, öyrənilməsi və notlaşdırılması ilə məşğul olan tədqiqatçı-alim Rauf Bəhmənli Azərbaycanın bölgələrini qarış-qarış gəzərək, qocaman musiqiçilərin, ustad sənətçilərin ifasından bu günə kimi 450-dən çox oyun havasını əldə etmişdir,toplamışdır.Bu tədqiqatlar sayəsində qədim tarixə malik olan 200-dən çox, artıq unudulmuş, yaddaşlardan silinmiş rəqs melodiyaları nota yazılaraq yenidən həyata vəsiqə almışdır. Belə rəqslərdən biri də “Gəlin havası”dır.
Müəllif əsrlər boyu Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində yaranmış on “Gəlin havası”nın not yazısını topluya daxil etmiş, bu rəqslərin etimologiyası, inkişaf tarixi, xarakteri, oyun qaydası, ritmik məziyyətləri və s. haqqında geniş məlumat açıqlamışdır.
Topluda göstərilən faktlara əsasən məlum olur ki, ayrı-ayrı bölgələrə aid və müxtəlif melodik məzmuna malik olan bu rəqslər artıq ifa edilmir, onların yerinə müasir üslubda işlənilmiş “Vağzalı” havası səsləndirilir. Məhz, bu səbəbdən gəlin havaları unudulmuşdur. Lakin qeyd etməliyik ki, qədim tarixi əks etdirən, o dövr hadisələrini, insanların daxili emosiyalarını musiqi dili ilə təsvir edən hər bir “Gəlin havası” zəngin folklor musiqimizin qiymətli inciləridir.
Nəticə olaraq qeyd etməliyik ki, bu toplu R.Bəhmənlinin, toy mərasimlərimizin bəzəyi sayılan “Gəlin havaları”nın toplanması və öyrənilməsi ilə bağlı apardığı dəyərli tədqiqatlar bəhrəsidir.Bu araşdırmalar bundan sonra da davam etdirilməlidir.Çünki, unudulmuş, hafizələrdən silinmiş digər gəlin havalarının əldə olunması, notlaşdırılaraq gələcək nəslə ötürülməsi bu gün ən əhəmiyyətli və aktual məsələlərdəndir.
Elmi-tədqiqat laboratoriyasının kiçik elmi işçisi, doktorant
Əfəndiyev Ayxan